Creatief-expressieve ontwikkeling

Visueel realistisch tekenen – Aapje ziet aapje kleurt!

De creatief-expressieve ontwikkeling hangt samen met de fijnmotorische, de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling. We bespreken de ontwikkeling van het tekenen, omdat daarin het meest duidelijk de opeenvolgende fasen te herkennen zijn.

Zo ongeveer met zeven jaar gaan kinderen tekenen vanuit het visueel realisme, dat wil zeggen dat ze tekenen wat ze zien in plaats van wat ze weten, zoals kleuters doen. Ze willen graag dat de tekening ‘lijkt’. Als dat niet lukt, zal het kind zijn interesse in tekenen kunnen verliezen.

Kinderen kunnen, voor mensen die er kijk op hebben, veel vertellen in hun tekeningen. Vooral kinderen die visueel-realistisch tekenen. Die tekeningen zijn een emotioneel communicatiemiddel, en tegelijk de uitdrukking van een ingewikkeld cognitief proces. Dat betekent, dat de kinderen zichzelf goed willen uitdrukken. Ze hebben plezier in een mooie tekening. En daarnaast laat het kind bewust veel zien over zijn innerlijk. Iemand die veel met kindertekeningen gewerkt heeft, kan de tekeningen ‘lezen’, ofwel uit een tekening veel informatie halen.